Friday 30 March 2012

Combo


"Cuaca cantik hari ni agaknya..tak panas sangat..." aku bercakap sorang-sorang atas moto,sambil kepala dongak ke langit...nasib baik kereta kat depan aku tak main brek mengejut,kalau tak mengesot aku kat atas jalan tu..

"Redup je pokok hari,macam nak hujan je ni.." aku cuba nak starting bersembang dengan tokey......aah,tak dilayannye aku..buat bodo je..



"boomm!!!"

berdentum bunyi guruh....terkejut aku...aku tengok langit,memang makin gelap..kompem hujan ni....

Memang betul jangkaan aku,tak lama lepas tu terus hujan....ohh,rasa lega sikit dalam hati,sebab hujan..taklah rasa panas nak buat kerja....aku tengok sorang mamat ni pun rilek je buat kerja dia,menyapu sampah kat tepi jalan..belengging......dia ni kepala ada tak betul sikit..jangan dikacau,silap-silap kena tikam nanti....tapi dia rajin,tiap-tiap hari menyapu...naik haus dah kaki jalan tu aku tengok....

Tengah sedap-sedap buat kerja,sekali aku rasa lain macam..angin kuat betul...hujan pun makin lebat...guruh pun tak henti-henti bunyi..kilat sabong-menyabong...pehh,goyang jugak rasa


Keadaan jadi makin kecoh....terbang barang-barang dalam kedai...karen pun menendang....gelap..kesian orang nak makan mee rebus,silap-silap cili tu dia ingatkan daun bawang.....ahh,tak kesah la tu,aku bukan nak cite pasal diorang


Semua dah jadi tak tentu arah...biasa lah orang melayu,kalau ada benda jadi je,mesti terus jadi detektif tak semena-mena...masing-masing tunjuk terer..macam-macam idea dan hujah dikeluarkan

Tengah sedap jadi detektif ni,keh keh keh..aku pun detektif jugak la woii....ada sorang bagitau,ada atap rumah siapa entah,habis tercabut..tapi tak semua laa..wohh,seram

Sekali aku toleh balik,tengok dua pokok dah patah...wuiyo,makin seronok kes ni...tapi dia punya cuak,toksah kate laa..Tuhan punya kuasa



Sedang leka aku melihat sekeliling,sekali aku nampak si mamat yang menyapu tadi....dengan tenang je dia menyapu tengah angin ribut cenggini....peduli ape dia...mak aihhhh,respek sama itu brader laa....


Lepas setengah jam macam gitu,keadaan dah redha..hujan pun sikit-sikit je...huuuu,rasa lega dalam hati..
Syukur...usap dada terus aku......semua sambung buat kerja balik dalam keadaan tenang



***


lalu si mamat hati kering tadi,balik rumah...kat tangan pegang sebijik tembikai......dapat anugerah hati paling kering..mungkin




Tuhan kalau nak turunkan bala,memang semua la merasa....beringat-ingatlah semua
Subhanallah

No comments:

Post a Comment