Tuesday 27 March 2012

Hujan

Ganjaran




Seminggu aku cuti..bagi aku,seminggu tu dah cukup lama sebab aku rasa bosan sampai nak gile dok rumah tak buat mende..duit pun tak masuk-masuk..makin susut ade la..tak boleh jadi ni..kena fikirkan cara jugak macam mana nak menggunakan masa dengan betul sambil buat duit..kih kih kih....kedai pulak asyik tutup je,celah mana aku nak kerja....kena tanya tokey nih..


"esok kerja,kedai bukak.."


tersengih sendiri aku dengar ayat tu..boleh la dapat income balik macam ni..boleh gi samok....


Hari ni stat buat kerja balik..kerja aku ni agak mencabar sikit..bukan semua orang boleh buat..kalau boleh pun,kena ada skill..kalau aku takpe,memang dah power....serius power...bukan ape,kerja aku ni main ngan parang setiap masa..nak kena tetak-tetak..silap tetak,begadoh anak beranak....

Aku buat kerja macam biasa kat kedai tu..tibe-tibe ada sebijik van masuk..aku tengok van tu,ada tulis....Rumah Anak Yatim...keluar brader bawak van tu..aku malas tengok sangat..nampak macam halus je..aku steady je..standby parang kat tangan...sebab rasa nye aku lagi nampak brader-brader...huh!




tak! tak! tak! tak!...


"bang,rojak ada?"

"ada..nak berapa bang?"

"bagi sepuloh bungkus.."

"okay.."



aku buat kerja macam biasa..aku kalau buat kerja memang fokus..sebab ni antara job yang paling berbahaya di dunia aku rasa..

"okay bang,dah siap...ada tetamu datang ke?"

"taklah,bagi anak-anak makan..berapa?"

"40 bang..terima kasih.."




15 minit lepas tu..bukan main ramai lagi datang beli rojak..tak sampai berapa jam habis..sedap memang sedap la sebab habis,duit masuk..tapi dia punya letih,pehhh..rasanya kalau ada orang ajak bergurau masa tu memang aku parangkan aje kat situ...


rezeki Tuhan bagi,kena bersyukur....jangan main-main dengan anak yatim,Nabi pun ada tekankan pasal anak yatim ni...berkat tu...doa diorang lain macam,tahu....Tuhan itu Maha Besar..mungkin bila diorang makan rojak tu,diorang kata sedap...ganjaran untuk hari ini....mungkin



Dahan pokok agak reput hari ni.





No comments:

Post a Comment