Thursday 5 April 2012

Jahil


Aku percaya,masing-masing ada zaman kejahilannya sendiri..tak kira mase kecik ke,masa muda ke,tua ke..yang pentin jahil..

dari segi isitilah,jahil ni bermaksud tidak tahu..mungkin la kot...itu setakat yang aku tau...dan aku berpegang pada isitilah ni..


pada aku la kan...jahil ni kita boleh guna kat mana mana situasi atau pun keadaan...apabila orang melakukan kesalahan,atas sebab dia taktau yang itu merupakan satu kesalahan...berbelit-belit ayat aku...phuiii!

apabila ada orang yang cetek ilmunya dari segi keagamaan,sesetengah orang memanggilnya jahil agama...boleh jadi..mungkin...banyak lah,tak boleh nak cite semua...pening kepala


tapi sekarang ni aku bukan nak cerita pasa istilah yang ni....pasal lain...pasal zaman kejahilan aku...setakat ini laa..sebab masa akan datang aku taktau lagi apa yang akan jadi...

waktu kemuncak kejahilan aku,aku rasa masa lepas sekolah,sampai lah aku dah habis belajar kat u...memang jahil habis...perangai memang betul-betul teruk aku rasa...

masa sekolah dulu,tingkah laku,pertuturan,tata tertib,semua nya boleh kata masih terjaga lagi..sebab masa tu mak bapak dekat je dengan aku...masih terkawal...

tapi bila dah habis sekolah,aku keluar...bebas..bergaul..hanyut terus,tak cakap banyak...keh keh keh
bukan aku bangga dengan kejahilan aku tu,tapi dari situ aku dapat belajar dari kesilapan...

syukur aku dapat sedar daripada semua tu...tapi bukan lah aku dapat ubah semua,at least ada sedikit pengajaran yang aku dapat...


hidayah,petunjuk tu semua tak datang bergolek...tapi kena cari.........




bila baca balik,gelabah gile ayat aku...jenis nak tunjuk baik






2 comments: